08.10.2013
08 okt 2013

Hvad er vigtigst: Mad eller søvn?

I forlængelse af mit blogindlæg forleden om sammenhængen mellem søvn og performance, vil jeg fortsætte ud af “søvn-tangenten” ved at stille dig dette spørgsmål: Hvad er vigtigst: Mad eller søvn?

Når jeg er ude for at holde mine energiboost foredrag svarer de fleste, at mad er vigtigst. Og ikke så sjældent endda bliver det gamle ordsprog “Uden mad og drikke duer helten ikke” brugt af tilhørerne som “evidens” for, at mad nok er det vigtigste.

Inden vi når til en konklusion på spørgsmålet, så lad mig fortælle om erfaringerne fra et forsøg med rotter. Doktor Allan Rechtschaffen, som er professor emeritus ved University of Chicago og anerkendt ekspert indenfor søvnforskning, gennemførte tilbage i firserne eksperimenter med rotter.

I det første forsøg lod Rechtschaffen rotterne få mad og drikke, men til gengæld ikke nogen form for søvn. Det betød, at så snart en rotte viste tegn på, at den ville sove, blev rotten holdt fysisk aktiv. Altså ingen form for søvn overhovedet. I løbet af forsøget begyndte rotterne at udvise en række meget negative symptomer: De havde svært ved at styre deres kropstemperatur, de overspiste og hvis de fik sår, havde sårene meget svært ved at hele. Sidst, men ikke mindst, havde forsøget det fatale udfald, at rotterne ganske enkelt døde efter to, maksimalt tre uger uden søvn.

Forsøget blev nu gentaget (selvsagt med nogle nye rotter). Denne gang fik rotterne ikke noget mad, men måtte til gengæld gerne sove under forsøget. Så altså ingen mad, men derimod vand og søvn. Tiden gik og gæt nu, hvordan rotterne havde det efter henholdsvis to og tre uger: De levede faktisk stadigvæk, omend de var blevet meget sultne.

Nu ved jeg godt, at forsøget blev udført på rotter og ikke mennesker, men alene ud fra dette eksperiment, er svaret ganske klart: Søvn er vigtigere end mad!

Mange mennesker får imidlertid byttet godt og grundigt rundt på disse to ting. I følge Sundhedsstyrelsen er 47 % af voksne danskere nu overvægtige og indtager dermed tydeligvis for mange kalorier. Samtidig er vi blevet en nation som lider af nærmest kronisk søvnunderskud. Det er selvsagt – baseret på konklusionerne i rotteforsøget – en rigtig dårlig kombination.

Så den umiddelbare morale er, at det gælder om at få 7-8 timers kvalitetssøvn hver nat, og selvfølgelig også noget mad. Vel at mærke mad som hjælper til at fastholde en stabil energikurve hen over dagen. Det skal du gøre for dit helbreds skyld, og fordi du ganske enkelt kan performe langt bedre i hverdagen – både på jobbet og privat.

Vi burde nok få opdateret det gamle ordsprog til at lyde: “Uden søvn, mad og drikke duer helten ikke”.

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 

Tags: , , , , , , , , ,
6 Svar
  1. Christian Brille Valbjørn says:

    Interessant – jeg har altid troet det omvendte. Sulten bliver man jo efter få timer uden mad :)

    Ofte snyder man jo sig selv for søvn, fordi der er arbejdsopgaver eller andre vigtige ting at tage sig til – specielt var det et problem for mig da jeg gik på handelsskole, at jeg endte med at lave afleveringer ud på natten og nøjes med 5 timers søvn.

    Det er bestemt noget jeg vil tage til eftertanke – jeg har behov for at få bedre styr på mine søvnvaner. Fedt indlæg!

    • Leif Carlsen says:

      Ja, kroppen er meget hurtigere til at sende signaler omkring mangel på mad, end på mangel på søvn.

      Og den med kun 5 timers søvn er faktisk rigtig skidt, men det kommer der snart et nyt blogindlæg om :-)

      Så få de 7-8 timers søvn og noget ordentlig mad – jeg kan se at Kenneth ikke altid servere energi-rigtigt mad på jeres tur ;-) Jo mere overskud som følge af nok søvn og jo bedre energi som følge af ordentlig mad, desto langt mere kan du fyre på dine cylindre i LSTV Gaming sammenhæng :-) Prøv det af i et par uger og se om du ikke har et markant bedre fokus i løbet af dagen og rent faktisk bliver markant mere produktiv :-)

      Og tak for roserne :-)

  2. Dea Toftkær says:

    Hej Leif
    Dejligt at læse. Som mor til tvillinger er det over 4 år siden jeg sidst fik lov at sove en hel nat. Det har gjort at energi niveauet har dalet. Mange har sagt at man bare skal bruge energi for at gå det. Det er jeg jo enig i – men når man er i minus i flere år på søvn er der desværre kun kræfter til job og det vigtigste i hverdagen …
    Jeg er nu begyndt at løbe igen men det har krævet meget ekstra at gøre det – og sover stadig ikke nok … Men det kan være det kommer en dag igen – og hold da op hvilken energi man har de dage ungerne sover ude … Så jer der sover hele nætter … Nyd energien

    • Leif Carlsen says:

      Hej Dea,

      Som mor til små børn er du i den grad udfordret i forhold til manglen på søvn. Ikke desto mindre er der jo millioner af eksempler på, at det går alligevel. Og det gør det også i forhold til en periode med små børn og begrænset søvn, men omvendt er der ingen tvivl om, at man kan ikke forsætte i al evighed med søvnmangel. Så begynder det for alvor at have konsekvenser…

      Men ja, det kommer selvfølgelig igen, og specielt, hvis du er opmærksom på at sørge for at få mere og mere regelmæssig søvn, og ikke kun når de sover ude :-)

      Masser af god energi til dig :-)

  3. Leif Carlsen says:

    Og apropos emnet: En hurtig video på cirka 3 minutter om, hvor meget søvn du rent faktisk har brug for: http://youtu.be/SVQlcxiQlzI

Trackbacks & Pingbacks

Der er lukket for kommentar.

© Copyright 2015 energio