10.03.2015
10 mar 2015

Er dit salg en stor gentagelse ?

Er dit salg en stor gentagelse? Det spørgsmål havde en stor dansk virksomhed stillet sig selv for nyligt. I den sammenhæng var jeg blevet bedt om at hjælpe med at afholde en innovationsworkshop med henblik på at give inspiration og ideer til, hvordan virksomheden kunne få mere innovation ind i udviklingen af nye produkter, services og forretningsmodeller.

Problemstillingen var klassisk i forhold til den manglende innovation: Hverdagen var blevet fyldt med opgaver i forhold til drift og optimering, hvilket betød at der ganske enkelt ikke var tid, energi eller rammer til at arbejde regelmæssigt med innovation. Hverdagsmonsteret havde populært sagt spist innovationen i virksomheden, og kreativitet var blevet afløst af iterationer eller på dansk gentagelse af en proces. I værste fald var det bare blevet til en nøjagtig kopi af sidste års kampagne, og i bedste fald en kopi med et lille tvist.
 

Gentagelse er mere reglen end undtagelsen

Ikke desto mindre er gentagelser mere reglen end undtagelsen, når det daglige salg skal drives i de fleste virksomheder. Det er der sådan set heller ikke noget mærkeligt i. Både hjulet og den dybe tallerken er for længst opfundet, og det er de færreste virksomheder der lige som Apple kan blive ved med at innovere produkter, service og forretningsmodeller. Flertallet af virksomheder opererer på stærkt konkurrenceudsatte markeder, hvor produkter og services minder utrolig meget om hinanden og priserne lige så.
 

Skal vi nøjes med en gentagelse af den seneste kampagne?

InnovationBetyder det så, at vi som virksomheder bare skal gentage kampagner igen og igen? Betyder det at vi bare skal acceptere at det kun drejer sig om at være omkostningsfokuseret og forbedre effektiviteten? Betyder det at vi bare skal gentage kampagnen fra sidste år og fantasifuldt sætte prisen 5 procent lavere i år i håbet om, at kunderne så vælger vores produkter?

Svaret er efter min mening helt klart nej. Ingen virksomheder kan udvikle sig og få en stærk markedsposition uden at tænke i innovation og udvikling. Verden omkring os er under konstant forandring, og alene det kræver at vi udvikler vores virksomheder, produkter, services og forretningsmodeller.
 

Skil dig ud fra konkurrenter gennem innovation

Stærk eller svag markedsposition - det afhænger af virksomhedens innovationPersonligt tror jeg på, at fremtidens måde at skille sig ud fra konkurrenter på, i højere grad vil komme gennem innovation og nytænkning uanset om det drejer sig om produkter, services eller forretningsmodeller. For mig er der en klar sammenhæng mellem en høj grad af innovation og en stærk markedsposition. De virkelige landvindingerne og unikke produkter kommer gennem innovation og nytænkning – ikke ved at gentage sidste års kampagne og sænke prisen lidt.
 

Hvad kan du gøre for at skabe mere innovation?

  • Topledelsen skal skabe en kultur for innovation og vise i ord og handling at innovation er strategisk vigtigt punkt på dagsordenen.
  • Gør innovation til en proces, som der regelmæssigt arbejdes med. Innovation skal ikke være noget vi engang imellem kigger på. Skab derfor faste ritualer for arbejdet med innovation.
  • Sørg for at dit team også består af kreative og intuitive medarbejder, der har let ved at tænke innovation og udvikling.
  • Hav i baghovedet, at det næste stor guldæg sjældent bliver lagt på kontoret. Giv derfor vide rammer for, hvor og hvornår medarbejderne kan arbejde med kreativitet og innovation

Hvad med dig? Er dit salg bare blevet en stor gentagelse eller bruger du rent faktisk regelmæssig tid på innovation og udvikling?

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 

Tags: , , , , , , ,
3 Svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] på spidsen er det manipulation sat på turbo, og er lige præcis det, der sker, når salg bare bliver en stor gentagelse, hvilket jeg allerede […]

  2. […] mener jeg med det? Som jeg taler om i mit blogindlæg om manglende innovation i mange danske virksomheder, er det et kæmpe problem for taxabranchen, at de reelt set ikke har udviklet deres produkt og […]

  3. […] for at gøre, hvad konkurrenterne gør og gentage sidste års eller måneds kampagne, så tænk i innovation og helt nye forretningsmodeller og markeder. Jeg er klar over, at måske kan du ikke kan ændre på […]

Der er lukket for kommentar.

© Copyright 2015 energio